Zestawy zadań z matematyki
   I   Godzina wychowawcza   I   Problem narkotyków w szkole   I Konkursy  Ciekawe linki  I  Karta osiągnięć ucznia - ocena opisowa  I  Scenariusze zajęć   I  Osnowa lekcji
gimnastyki korekcyjnej I  Scenariusz "Dnia Matki"  I  Problem edukacyjny  I  Program edukacji regionalnej  I  Program edukacji zdrowotnej  I  Scenariusze uroczystości  I  Żywioły - scenariusze zajęć  I
Konkurs ortograficzny dla kl. III  I  Scenariusz międzyklasowgo turnieju

 

Osnowa lekcji gimnastyki korekcyjnej dla klas I-III

 

 

Miejsce ćwiczeń: salka korekcyjna.

Czas: 45 min.

Sprzęt: woreczki, laseczki gimnastyczne, kocyk, materac, piłka.

Przyrządy: ławeczki gimnastyczne.

Zadania dydaktyczne: 1. Korygowanie postawy w różnych pozycjach wyjściowych.

2. Wzmacnianie mięśni grzbietu i pośladków.

Zadania wychowawcze: higiena osobista po zajęciach.

 

Tok

Treść

Dozowanie

Wskazówki

organizacyjno

metodyczne

I Część wstępna.

  Czynności

  organizacyjne.

Zbiórka, powitanie, sprawdzenie obecności i gotowości ucznia do zajęć. Podanie zadania lekcji.

2 min.

x x x x x x

N

Zabawa

„Słonko świeci”

Na zapowiedź „słonko świeci” dzieci spacerują, biegają w różnych kierunkach, a na zawołanie „deszcz pada” – biegną pod ścianę i stoją prosto (całym ciałem przylegają do ściany), korekta postawy ciała.

3 min.

 

Wszechstronne przygotowanie organizmu do wysiłku fizycznego

1. P. w. – postawa zasadnicza.

   Ruch – przejść przez trzymaną oburącz

   laskę jedną, potem drugą nogą, 

   przesunąć ją za plecami w górę i w przód.

2.P. w. – stanie na palcach, stopy obejmują

   laskę na jednym końcu.

   Ruch – posuwanie się krokiem

   odstawno-dostawnym od jednego do

   drugiego końca laski.

3. P. w. – leżenie przodem, ramiona w

    przód, w rękach laska gimnastyczna.

    Ruch – unoszenie tułowia w górę, dolne

    żebra spoczywają na podłożu.

4. P. w. – siad płaski w rozkroku.

    Ruch – wznos laski przodem w górę –

    wdech skłon tułowia w przód, powrót do

    pozycji wyjściowej – wydech.

5. P. w. – siad skrzyżny, las

    gimnastyczna, w dole trzymana oburącz

    za końce.

    Ruch – wznos laski w górę – wdech,

    opuszczenie laski w dół – wydech.

6.P. w. – leżenie przodem, chwyt laski

   oburącz.

   Ruch – przenoszenie laski w przód ze

   skłonem tułowia w tył; a następnie

   ułożenie laski na plecach, 

   łokcie przywarte do tułowia.

7.P. w. – pozycja na czworakach.

   Ruch – czworakowanie miedzy laskami,

   na sygnał usiąść skrzyżnie przy

   najbliższej lasce.

8.   P. w. – siad skulony, laska pod kolanami trzymana oburącz za końce.
Ruch – przetoczenie w tył w skuleniu i przetoczenie w przód do pozycji wyjściowej.

9.   P. w. – leżenie przodem, ramiona w górę, szeroki chwyt laski gimnastycznej.
Ruch – unoszenie ramion w górę; ramiona skurcz, laska pod brodą; ramiona skurcz, laska na łopatki.

10. P. w. – postawa zasadnicza z chwytem laski gimnastycznej z przodu.
Ruch – skręty tułowia w lewo i w prawo z laską gimnastyczną.

11. P. w. – siad skulony podparty, kolana lekko rozchylone ręce trzymają laskę oburącz ustawioną pionowo.
Ruch – wspinanie się po lasce palcami stóp w górę i zsuwanie się w dół. 

10 min

 

 

 

 

 

5-10 x

dzieci pobierają laski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dzieci odkładają laski

II Część główna

    Korygowanie
    postawy w
    różnych
    pozycjach
    wyjściowych













Ćwiczenia oddechowe












Ćwiczenia wyprostne






Ćwiczenia oddechowe





Wzmacnianie mięśni grzbietu i pośladków









Ćwiczenia oddechowe




Wzmacnianie mięśni grzbietu i pośladków

1.   P. w. – siad skrzyżny – kolana blisko podłogi, tułów wyprostowany, barki cofnięte i nie uniesione, łoptaki złączone, szyja wyciągnięta, broda przyciągnięta, ręce na kolanach lub oparte z boku lekko na palcach.
Ruch – skurcz pionowy, ramiona w skurczu pionowym, dłonie do przodu.

2.   P. w. – stanie dwójkami przodem, współćwiczący kładzie rękę na głowie ćwiczącego.
Ruch – wypychanie głowy w górę, przeciwko lekkiemu oporowi współćwiczącego.

3.   P. w. – stanie dwójkami, współćwiczący trzyma rękę tuż nad głową ćwiczącego.
Ruch – dosięganie głową ręki współćwiczącego.

4.   P. w. – siad klęczny.
Ruch – wyprost tułowia, ramiona w górę wskos – wdech, skłon tułowia w przód, ramiona w dół – wydech.

5.   P. w. – leżenie tyłem, nogi ugięte w stawach biodrowych i kolanowych, stopy oparte na podłożu, ręce złożone na wybranej części klatki piersiowej.
Ruch – maksymalne rozszerzenie tej części klatki piersiowej, na której spoczywają ręce – wdech, powrót do pozycji wyjściowej – wydech.

6.   P. w. – siad skulony – nogi ugięte w kolanach, ręce oparte na podłodze z tyłu tułów wyprostowany.
Ruch- przejście do siadu prostego wysunięcie nóg w przód, przewrót do siadu skulonego.

7.   P. w. – siad skrzyżny, ręce na kolanach.
Ruch – wznos ramion przodem w górę – wdech, powrót ramion na kolana – wydech.

8.   P. w. – leżenie przodem.
Ruch – wznos tułowia i ramion w tył.

9.   P. w. – leżenie przodem.
Ruch – wznos ramion ugiętych w przód – krążenie.

10. P. w. – leżenie przodem, broda oparta o dłonie.
Ruch – napinanie pośladków.

11. P. w. – klęk podparty.
Ruch – wznos nogi w tył.

12. P. w. – leżenie tyłem, ramiona wzdłuż tułowia.
Ruch – odwrócenie dłoni wdech, nawrócenie dłoni – wydech.

13. P. w. – leżenie przodem, ręce pod brodą.
Ruch – naprzemienne unoszenie prostej nogi w górę.

14. P. w. – leżenie przodem, ramiona ugięte w łokciach, nogi złączone.
Ruch – lekki skłon tułowia w tył naśladowanie ruchów pływania „żabką”.

6 x







6 x






6 x




6 x




6 x








6 x






6 x





6 x


6 x



6 x



6 x


6 x




10 x




10 x

Obwód stacyjny

Stacja I
Poślizg po ławeczce przy pomocy rąk w leżeniu przodem (kocyk pod brzuchem).

Stacja II

W leżeniu przodem rzut piłki oburącz o ścianę i chwyt oburącz.

Stacja III

Przejście po ławeczce z woreczkiem na głowie.

Stacja IV

Na materacu siad skulony z chwytem oburącz na kolana „kołyska” – przetoczenie na plecy i powrót do siadu skulonego.

 

 

III Część końcowa

     Zabawa
     uspokajająca

„Czaty”

Dzieci w gromadce po jednej stronie sali, prowadząca stoi tyłem do ćwiczących po drugiej stronie. Dzieci cicho idą na palcach w stronę nauczyciela, a na sygnał przybierają dowolną pozycję. Dziecko, które porusza się – przechodzi do tyłu.

3 x

dzieci sprzątają stacje

Zakończenie lekcji

Zbiórka i korekta postawy w staniu, omówienie lekcji. Wyróżnienie najlepszych.

Pożegnanie.

2 min.

x x x x x

N